måndag 1 januari 2018

2018



Nytt år nya möjligheter .
Nyårslöften har jag slutat ge för längesedan,känns liksom inte riktigt lönt för jag håller dom aldrig ändå .
Tiden går alldeles för fort .
Den bara rusar iväg .
Och jag tycker att jag måste komma loss och göra de saker jag vill göra innan jag går där med en rollator och gnäller över ditten och datten .
Och det är egentligen inte så mycket kvar på checklistan när det gäller mig själv .
Färöarna,Scottland och Italen är väl det hela .
Och så klart att flytta till Barcelona när jag blir pensionär .

När det gäller framtiden för mina barn och barnbarn finns det mycket att önska .
Och det jag önskar mest är en fredlig värld .
Framför allt en mer empatisk värld .
Men det börjar kännas lite kört på den fronten  :(
Världen blir hårdare och kallare för varje år som går .
Allting hade kunnat vara så mycket bättre om folk slutat tänka bara på sig själv .
Och framförallt om de börjat tänka med hjärtat i stället för med plånboken .
Pengar måste man ha för att kunna leva helt klart .
Men hur mycket är en helt annan sak .

En ren miljö är viktigare än pengar .
För utan det kan vi inte leva alls .
Men inte många i min omgivning tänker på det .
Från varenda liten larv och uppåt behövs för att vårt ecosystem ska fungera .

Och nu kommer julen in igen .
Min mest hatade högtid.
Man SKA köpa julklappar helst så dyra och många som möjligt annars är man inte normal.
(jag är inte normal) .
Och jag förstår , visst vill man ge sina barn och barnbarn allt man kan just denna dag på året när
alla plötsligt tror på Jesus och firar hans födelse .
Eller ? Är det inte det det handlar om ?
Tänk er att om alla dessa barn också fått lära sig att tänka lite bara lite längre .
Tänk om de fått lära sig att hjälpa andra på samma gång .
T,ex att varje år sätter vi in en hundralapp till någon som verkligen behöver det .
wwf ,unicef,röda korset ,gatuhundar vad som helst !
Hur många hundralappar hade det blivit ?
Och vad hade dessa barn lärt sig ? EMPATI .
Att allting handlar inte bara om mig .
Det sprids som ringar på vatten .Det du lär dina barn lär de sina barn .
Det kan  ju vara värt en tanke eller ?

Sedan kommer nyår och alla uppmaningar om att inte skjuta raketer på grund av att alla djur blir rädda .
Det förorenar luften .
Trots att det upprepas dagligen överallt man kan inte missa det !
Ser det ut som någon bryr sig ?
Nopp !

Det finns undantag det finns eldsjälar som kämpar för det som de känner mest för .
Jag högaktar människor som kämpar för det dom tror på .
Men i det stora hela är människan sin egen största fiende .
Och förstår det inte ens .
Tack för i dag slut för i dag .
Om ni undrar vad jag gjorde så skänkte jag 100 kr till Dogs of Pegasus och 100kr till Unicef  :)

                                                  Lite kontraster.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar