torsdag 3 september 2015

Jag blir mer och mer irriterad....

över mänskligheten!!
Eller kanske är det avsaknaden av medmänsklighet som stör mig.
Varje dag läser jag om människor som flyr för sina liv.
De lever i misär.
Vad händer då?
Länder bygger murar och stängsel för att hålla dom ute.
Det låter ju som en riktigt skitlösning.
Ungern har nu tagit på sig ansvaret att rädda Europa.
Det finns dom som tycker det är fint gjort.
Jag tillhör inte den skaran.
Det kom upp en bild på döda barn på fb för några dagar sedan.
Den fick naturligtvis massor av kommentarer.
Det som förvånade mig med dom var att folk tyckte det var hemskt
att lägga ut bilder på döda barn.
Alltså INTE att barnen var döda utan att man faktiskt fick se bilder på dom.
Det måste ha varit riktigt eländigt för vissa att behöva se och ta
till sig att detta faktiskt händer varje dag.
Folk dör!
Barn dör!
Och så den gamla vanliga visan.
-Vi kan ju inte ta emot alla.Och tänk om det varit tvärtom,
 tänk om vi behövt hjälp,dom hade inte hjälpt oss.

Vi tar inte emot alla!.
Det finns miljoner flyktingar i Jordanien,Libanon och Turkiet t.ex.
Och varför spekulera i om dom hade hjälpt oss?
Det vet vi ingenting om.
För vi är inte i behov av hjälp.
Vi sitter här på våra rövar i vårt trygga gamla land och blir skiträdda
för en eventuell bomb i huset bredvid.
Och pratar om att det är bättre att hjälpa folk i deras närområde.
För vi har ju faktiskt inte plats.
Riktigt sorgligt att lyssna på.
Om man har levt tillräckligt länge och följt med i vad som händer i
världen så vet man att,
Om man föser ihop människor i läger där det varkens finns avlopp
eller vatten så frodas sjukdomar.
Mot det hjälper inga taggtrådstängsel eller murar.
Vi delar alla samma luft.
Den går inte att hägna in.

Dock ganska trevligt att se att både Island och Tyskland har vaknat.
Kanske inte alla Islänningar och Tyskar, men dom finns.
Som vanligt lär jag nog få en massa idiotiska kommentarer på det här.
Men det är lugnt.
Jag var tvungen att skriva har försökt att låta bli allt för länge.
Vi har ett vackert land.
Vi har en vacker flagga.
Så varför inte dela med oss av det till dom som behöver och sluta vara så
förbannat gnälliga.
Slut för i dag tack för i dag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar