lördag 21 november 2015

Jag var bara tvungen

Att göra ett inlägg till.
För när jag gjort det andra och reste på mig för
att hämta kaffe råkade jag titta ut genom fönstret.
DET SNÖAR!!!!
Inte mycket men det faller vita flingor i alla fall.
Är det något jag verkligen älskar så är det snö.
När jag var i Barcelona gick jag och tänkte på det.
Hur det skulle vara att bo i ett land med bara en årstid.
Typ sommar hela tiden.
Det jag älskar med Sverige är att vi har fyra årstider.
Och sommaren är den jag gillar minst faktiskt.
Den är bara svettig!!
Våren är fantastisk när allt börjar blomma och slå ut.
Hösten är underbar med alla sina färger.
Och vintern med sin SNÖ.
Jag tror jag levde i Antarktis i ett tidigare liv :)
Eller så är det mitt sameblod som gör sig påmint.
Jag skulle lätt kunna bo i norra Sverige.
Eller som jag sagt tidigare har jag alltid velat åka till Färöarna.
Men det är svårt att få någon att följa med.
Folk vill till värmen inte till kyla.
Men Färöarna har alltid tilltalat mig.
Med sina höga klippor och fårfarmare :)

När jag var barn åkte vi till Kiruna för att hälsa på mormor.
Det var kallt och snö upp till midjan.
Både jag och min broder hade "lappmössor" som man sa på den tiden.
Vädret var riktigt najs.
Mössorna var ingen hit om man säger så.
I dag hade jag nog tyckt det var coolt att äga en.
Men då tyckte vi bara att dom stora röda tofsarna var i vägen.
Hans var dessutom mycket större än min :)

Jag fick en tavla en gång av en person som stod mig nära på
den tiden.
Och två same ansikten som jag alltid uppskattat.
De hänger på min vägg här bredvid mitt databord .
Och jag tittar faktiskt ofta på dom.
De påminner mig om min morfar.
Hans liv var inte lätt.
För det var inte lätt att vara Same på den tiden.
När jag var liten var han inte ens Same han var "Lapp" så hette det då.
Undrar vart det ordet kom ifrån.
Lappland kanske?
Min morfar blev såld på aktion till lägstbjudande när han var fyra år gammal.
Han hamnade i en familj som behövde arbetare.
Vilket skitliv !
Jag vet dessutom inte hur jag hamnade på min morfar när det var snö
detta inlägg skulle handla om.
Jag tittade nog för länge på min tavla.
Som jag sa tidigare ha det gott mina vänner.
Ni andra,ni vet själv.
                                          Min tavla.

                                          Mina väggprydnader




1 kommentar:

  1. Jag hade precis skrivit MITT inlägg om min syn på första snöflingan för i år. Sen kikar jag in på din blogg och vad läser jag? Om DIN syn på snön. hahaha
    Snacka om att tänka lika. :) :)

    SvaraRadera