måndag 24 augusti 2015

Ja då var det tid....

I dag ska jag ju undersöka mitt öga.
Och som ni alla vet nu så har jag ögonfobi.
Jag kan lugnt säga att det finns inte mycket som skrämmer mig..
Men i dag kan jag nog påstå att jag är skiträdd.
När jag pratat med personer i min omgivning,
tycker flertalet att jag bara är löjlig.
Undrar om en person med ormfobi tyckt att det varit helt ok,
om jag gett dom en orm och sagt -Men det är ju bara
en orm så skärp dig.
Jag tror inte det.
I alla fall så har jag min tid för undersökning i dag.
Jag vet att det måste göras.
Och jag ska göra mitt bästa.
Men jag kan inte lova att det inte slutar med att jag bara
drar där ifrån.
Jag har varit där tidigare det gick inte så bra.
Hoppas det går bättre denna gången.
Fixar jag detta så är det operation som väntar snarast.
Bör tilläggas att jag känner mig som en jäkla mes.

Jag har två resor inplanerade i september.
Hoppas att man får flyga även om man opereat sig.
Annars får jag väl skjuta på det.
Så mina vänner håll tummar och tår för mig i dag.
Ni andra ni kan ju alltid glädjas åt min rädsla.



 

 
Fobi
Fobier påverkas av ett flertal av hjärnansstrukturer.
Klassifikation och externa resurser
ICD-10F40
DSM-IV300.2x
OMIM608251
eMedicinearticle/288016 
MeSHsvensk engelsk
Fobi (av grekiska φόβος, fobos, "fruktan"), kallas en stark upplevelse av rädsla, starkt obehag eller stark äckelkänsla som, oftast utan saklig grund, återkommande infinner sig då en person ställs inför, eller riskerar att ställas inför, ett visst objekt eller en viss situation som personen fruktar.[1] För att betraktas som en fobi måste den rädsla som upplevs vid eller inför exponeringen vara orimlig eller överdriven i intensitet. Det handlar alltså endera om att personen reagerar med rädsla inför ett objekt eller en situation som vanligen inte betraktas som farligt, eller att den rädsla som uppkommer är överdrivet intensiv.[2] Personer som lider av fobi försöker i stor utsträckning undvika vissa situationer på grund av rädsla.[1]
 
 

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar