söndag 21 december 2014

Hår där det "inte" ska finnas :/

Som vanligt börjar jag alltid min dag med att
läsa nyheterna.
Fyra tidningar från olika länder.
Och i dag föll min blick på en diskussion om hår.
Men inte på huvudet utan på ben och i armhålor.
Alla har ju rätt att tycka vad de vill.
Så även jag.
Därför ställer jag frågan vad är det som är äckligt om en 
kvinna inte rakar armhålan,
men att en man lyfter på armarna och man ser en en 
hel urskog av hår frodas,det är helt ok.
Hade man varit en smurf kunde man gått vilse där.
Är det dessutom inte oftast män som inte gillar kvinnor 
med hår på kroppen?

När jag var ung,ja även nu för tiden har jag ofta fått höra.
-Men guud vilka håriga armar du har.
Och det har jag.
Det är ingen ullkofta precis men ja jag har hår på armarna.
Och?
Det var väl meningen att jag skulle ha det.
Det är mer ett problem för andra än för mig.

Jag minns när modern låg på sjukhuset typ kanske ett par veckor
innan hon dog.
Ringde hon mig och sa -Kan du ta med en pincett och komma hit.
Jag- Vad ska du med pincett?
Hon- Jag har en massa hår på hakan som du måste ta bort.
Jag-Har DU?
(till saken hör att modern var den minst håriga person jag träffat
hon hade inte hår varkens på ben eller armar.
Hon- ja det har jag och jag vill bli av med dom.
Så där satt jag i moderns säng och slet ut hår med pincett.
Hon var åttio år gammal.
Och brydde sig om det.

Hamnar jag på sjukhus så hinner jag säkert få skägg innan jag dör.
Och helt säkert en snygg mustach också :)
Men vad jag menar är.
Vill man ha hår på kroppen så ska man ha det.
Vill man inte så tar man bort det.
Men att ta bort det för att samhället anser att det är okvinnligt med hår.
Det är tramsigt.
Det är inte hur mycket hår som finns i armhålorna eller på benen
som definierar en kvinna.

Konstigt ämne kanske.
Men det var vad jag kom att tänka på i dag.

Ha det bra mina vänner.
Och ni andra ha det som ni vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar