lördag 13 december 2014

Lucia

Då är det Lucia igen.
Och eftersom jag tillhör den äldre generationen så 
kan jag berätta att så här såg det ut när jag växte upp.
När jag var barn åkte vi med föräldrarna in till Malmö stad.
Dit årets valda Lucia kom med sina tärnor.
Det fanns inga stjärngossar vad jag kan minnas.
Och när jag sedan gick i skolan på 60 och 70 talen fanns det
definitivt inga stjärngossar tomtar och pepparkaksgubbar.
Inte vad jag såg i alla fall.

Jag kan tycka,(och det är min högst personliga åsikt) att vi har en massa
traditioner i det här landet som är helt förfelade och ingen vet egentligen
vad det är vi firar.

Jag kan inte tänka mig att Lucia på Cicilien kom gående i mörkret med
stjärngossar,tomtar och pepparkaksgubbar.
Men jag kan ha fel.
Gjorde hon det så skrämde hon troligtvis skiten ur befolkningen :)
(lite skämt och lite allvar)

Julen firar vi för att Jesus föddes.
I ett stall.
Och vad fick han i födelsedagspresent?
Guld rökelse och myrra.
Undrar vad han tyckte om det?
Låter inte särskilt kul.

Det får mig att tänka på ytterligare en sak.
Dop.
Barn ska ju alltid döpas.
Varför ska dom egentligen det?
Troligtvis för att det förväntas vara så.
Jag tror inte det är för att de ska tas upp i den kristna gemenskapen,
eller för att de ska tillhöra svenska kyrkan.

Och nej,mina barn är inte döpta.
Inte mina barnbarn heller.
Att påtvinga någon en religion som de kanske inte alls vill
tillhöra det var för stort ansvar för mig.
Jag kände det var bättre att låta dom bestämma det själv
när dom blev vuxna.
Dom är vuxna nu.
Och fortfarande inte döpta.
Så det verkar som jag fattade rätt beslut.

Ha en trevlig dag :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar