lördag 23 augusti 2014

Hjärnmedicin

Finns det?
Då menar jag inte järntabletter utan hjärntabletter.
Jag tror jag är på väg att bli senil.
Senil light har jag alltid varit men det blir värre och värre.
I morse när jag vaknade kunde jag inte hitta mina glasögon.
Jag letade överallt där jag brukar lägga dom.
Till saken hör att jag är näst intill blind utan dom.
Ja,även med dom nu för tiden.
Jag hittade dom till slut,men jag förstår inte varför jag
hade lagt dom där.
På kudden sidan om mig i sängen låg dom.
Ibland när jag är på väg att hämta något glömmer jag på
halva vägen vad det var jag skulle hämta.
Är det normalt,eller?
Nu för tiden när jag ska handla skriver jag på handen vad jag ska ha.
Lapp är inte lönt för den glömmer jag alltid på diskbänken,
Jag vet inte om vi har demens sjukdomar i släkten.
Och dom som kunde ha visst det kan inte svara på frågan längre.
Modern var lite "virrig" på slutet men hon var ju 81 så det var 
inte så konstigt.
Jag inbillar mig dock att så länge jag själv är medveten om att
jag är glömsk och tankspridd är det ingen fara.

Värre är det den dagen jag får skriva min adress på handen för
att hitta hem.
Jag har alltid undrat över det här med demens.
Vem lider av det?
Den som är dement eller deras omgivning?
Jag har jobbat med tanter som gett sig ut på äventyr och sedan inte
hittat hem. Dom var inte speciellt ledsna för det.
Men deras barn var i upplösningstillstånd.

Undrar varför det är vanligt med demens nu för tiden?
Är det för att folk blir mycket äldre nu än vad dom blev förr?
Jag menar när folk levde tills dom blev 60 hann dom inte med
så mycket sjukdomar.
Men numera lever ju många tills dom blir 100.
Är det någon mer än jag som lagt märke till att en människa som är
90 i dag ser inte ut att vara en dag över 70.
Men för femtio år sedan såg en person på 60 ut att vara 90.
Ja det var lite Lördagsfunderingar.
Ha inga bekymmer,jag är inte dement än.
Bara "litta" senil light.
Blir jag dement så kör ut mig i skogen.
Lås inte in mig på ett hem,
eller förresten ni får göra vad ni vill.
Jag lär ju inte bry mig så mycket om det.

Ha en trevlig Lördag mina vänner.
Även ni som inte är mina vänner får ha en trevlig dag.
Det är alltid trevligare med trevligheter än med ledsamheter.

(Det sista fick jag till bra må jag säga ;) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar