torsdag 23 oktober 2014

Dagens höjdpunkt.

Var ett djup och allvarligt samtal med mitt nioåriga barnbarn.
Vi pratade mycket och länge om allt möjligt.
Det märks att hon tänker en hel del nu för tiden.
Vårt samtal var ungefär så här.
Hon:Farmor tycker inte du att vi har en kokos familj?
Jag:Nja det vet jag inte kokos? Hur menar du då?
Hon:Ja,jag träffar nästan aldrig någon.
Jag:Menar du att vi är en ganska knäpp familj.
Hon:Ja det var ju det jag sa.
Jag:Jo jag håller med dig.
(eftersom jag nu inte kan nämna en massa namn här så vill
jag bara upplysa om att hon gjorde det)
Det finns en del hon saknar.
Som hon inte borde behöva göra bland annat mig tydligen.
Jag ska snarast göra något åt detta.
Sen säger hon:Men det är ju min familj,man kan väl inte göra något åt det,va?
Jag:Nej det kan man nog inte,men man kan ju göra som du och jag gör nu,
prata om det.
Det kanske hjälper.
Hon:Ja men hur då?Hur ska man prata om man inte träffas?
Jag:Vi ska försöka ordna det.
Och hon var nöjd med det svaret och jag ska försöka ordna det.

Nästa samtalsämne var detta.
Hon:Jag ska aldrig skaffa barn.
Jag:Men det kan du inte veta nu du är bara nio år.
Hon:Jo det vet jag,jag vill ha en man och gifta mig men inga barn.
Jag:Varför inga barn?Vad har du för planer då?
Hon:Det finns så många elaka barn i min skola.Och jag tycker inte om bebisar,
dom är jobbiga.
Jag:Tycker du inte bebisar är söta?
Hon:Nej.
Jag:Inte jag heller.
Sedan dog vi av skratt i fem minuter.
Och kom fram till att hon ville ha en man och leva sitt liv med honom.
Jag tror hon har hört Sam prata :)

Efter våra samtal frågar jag henne,vill du låna min dator så du kan spela 
eller göra något annat så du inte har för tråkigt.
Hennes svar:Nej jag vill bara sitta här och mysa med dig farmor för jag älskar dig.
Snacka om att vända på huvudet fort så hon inte såg att jag var på väg att börja gråta.
För att sedan ta henne i knäet och krama henne hårt och innerligt.
Älskade unge.

                                          Kärlek behöver inga ord.


                                                            Underbara unge

1 kommentar: